فهرست مطالب

پژوهشنامه تاریخ تشیع
سال سوم شماره 2 (پیاپی 4، تابستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/12/26
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سید احمدرضا خضری صفحه 0
  • حسن جابر* صفحات 1-30

    امسک البویهیون بزمام السلطه الفعلیه فی بغداد فی اوایل الثلث الثانی من القرن الرابع الهجری و حاولوا فرض مذهبهم الشیعی علی الآخرین مع اجتناب الصدام مع الخلافه العباسیه السنیه.المقال الحالی یستعرض العلاقه بین الخلافه و الاماره و طبیعتها حیث شهدت العدید من المنغصات و التوتر و ذلک لتعارض الاهداف و المصالح خلال قرن من الزمان. فی هذا العرض یسعی الباحث لاستعراض العلاقات السیاسیه بین البویهیین من جهه و الخلافه العباسیه و الفاطمیه و الاماره الحمدانیه و کذلکالقرامطه خلال القرن الرابع الهجری الذی عرف بالعصر الذهبی للحضاره الاسلامیه من جهه اخری، و من ثم التطرق الی جدل السلطه و المعرفه خلال عصر الدیالمه و علاقتهم و کیفیه تعاملهم مع الحرکه العلمیه و الادبیه التی شهدها العالم الاسلامی خلال ذلک العصر الذهبی. کما شهدت البلاد التناحرات و المناوشات و الحروب بین افراد الاسره البویهیه الحاکمه فیما کانت الفتن و الصراعات الدینیه قایمه علی اشدها بین مختلف الطوایف و الاطیاف المتعدده فی المجتمع الاسلامی.

    کلیدواژگان: البویهیون، العباسیون، الشیعه، الحمدانیون، الفاطمیون
  • علی زهیر هاشم الصراف* صفحات 31-61

    خلف المستشرقون اسلاف الباحثین الغربیین حالیا تراثا لا باس به من الدراسات المشرقیه والإسلامیه إستفاد منه هولاء الباحثون، فالإستشراق تحول إلی مجالات علمیه بحته اصبحت تدرسها الکلیات ومراکز الابحاث، لکن تلک الابحاث بقیت تخدم اهداف ومصالح الغرب الإمبریالیه فی بعض الموارد، إلا ان الکثیر منها حالیا نابعه عن وجدان باحثین غربیین احرار یصنفون الکتب والابحاث من اجل إرضاء اطماحهم البحثیه واستکمالا لمسیرتهم العلمیه. ومن جمله الحقول البحثیه المهمه التی کتب فیها الباحثون الغربیون الکثیر من هذه الدراسات، هی الدراسات الإسلامیه والحدیث الشریف منها بالتحدید سیما الحدیث الشیعی. ومن هولاء الباحثین المعاصرین استاذ جامعه إدینبرا الدکتور اندرو ج. نیومان الذی شهدنا له العدید من المساهمات فی حقل الفکر الإمامی وبالتحدید دراساته فی الحدیث الشیعی وجهود علماء الإمامیه فی العصر الصفوی وتحدیدا فی موضوع جدلیه الدین والعلماء مع السیاسه ورجالها. وما نهدف إلیه من دراستنا هذه هو نقد کتاب الباحث نیومان الهام عن تاریخ الحدیث الشیعی فی القرون التاسیسیه للمذهب الإمامی واثر النهجین الفکریین الهامین عند علماء الإمامیه وهما: النهج الاصولی والنهج الإخباری الذی یمثله قم والقمیون آنذاک فی تدوین اقدم ثلاثه مجامیع رواییه عند الشیعه الإمامیه: المحاسن للبرقی (توفی بین 274280 ه‍/ 887893 م) وبصایر الدرجات للصفار القمی (ت 290 ه‍/ 903 م) والکافی فی علم الدین للکلینی الرازی (ت 329 ه‍/ 941 م) وفق منهج التحلیل التاریخی والإستقرایی للنصوص التاریخیه والرواییه سیما من تلک الکتب.

    کلیدواژگان: المستشرقون، التشیع، الحدیث الشیعی، اندرو ج. نیومان، المحاسن، بصائر الدرجات، الکافی
  • دلال عباس* صفحات 63-114

    ما من امتین تباینتا وتخالفتا فی الدم واللغه والبییه الطبیعیه والاجتماعیه، ثم تدانی ادبهما واقترب بعضه من بعض حتی کاد یکون من حیث الصیاغه والمنحی واحدا إلی الحد الذی یتعذر علی احد ان یمیز بین ادب وآخر لولا اللغه الداله علیه، کالامتین العربیه والفارسیه، وعلی الرغم من ان الاختلاف فی الدم واللغه وطبیعه النشاه بین الامتین العربیه والفارسیه لا بد وان یترک اکبر اثر من الاختلاف فی طبیعه ادب الامتین وصیاغته ومنحاه، کان الادب الفارسی الآری اقرب إلی الادب العربی السامی من الآداب الاخری المکتوبه باللغات السامیه. حتی قبل الإسلام تسنی للغه العربیه ان تعرف شییا غیر قلیل من المعانی التی تسربت إلیها من الفارسیه، وورد الکثیر منها بالفاظها الفارسیه فی عدد کثیر من الاشعار عند شعراء الجاهلیه بدوا وحضرا. اما بعد الإسلام فیمکننا القول إن اللغه الفارسیه تطورت باعتناق الإیرانیین الدین الإسلامی الحنیف متاثره بلغه القرآن الکریم، وکتبت بالخط العربی، وإذا کان الإسلام قد حرر الإیرانیین من الحکومات المستبده، فإن إیران قد قدمت خدمات جلیله إلی الإسلام، فقد تفتحت العبقریه الإیرانیه خلال المرحله الإسلامیه فی مختلف المیادین العلمیه والادبیه واللغویه، والفلسفیه وعلم الریاضیات والطب والفلک والعلوم الدینیه، وإذا کان الإیرانیون قد الفوا کتبهم باللغه العربیه، فقد طعموها بلغتهم، وانتجوا باللغه المطعمه هذه ودونوا بها کتبهم فی المجالات المختلفه، وهنالک عدد لا یحصی عده من الإیرانیین ممن ابدعوا وبرعوا وکتبوا باللغه العربیه علما وشعرا ونثرا والفوا فی علوم اللغه العربیه کالصرف والنحو والبلاغه وغیرها. اما فی الادب فقد تبادل الادبان العربی والفارسی المواضیع والاسالیب، واعطت الفارسیه الادب العربی عمق المعنی وجمال التصویر وعمق الحکمه واتساع افق الرویا. واعطت العربیه الفارسیه العروض والبدیع والدین بمنازعه وافکاره. والجدیر ذکره ان تیار الترجمه من الفارسیه کان من اقوی التیارات التی رفدت الثقافه العربیه الإسلامیه، ولهذا اسباب کثیره ابرزها ذلک النفوذ السیاسی الذی کان للفرس فی الدوله العباسیه، والذی تبعه امتزاج فی الجنس واللغه والثقافه والحیاه الاجتماعیه بین العرب والفرس لم یتهیا له ان یتم بین العرب وامه اخری من الامم التی دخلت فی دین الله.

    کلیدواژگان: العرب، الإیرانیون، الادب، اللغه العربیه، اللغه الفارسیه، التاثر والتاثیر
  • عمار عبودی نصار* صفحات 115-146

    کان لموسم الحج خصوصیه بالغه الاهمیه عند اهل البیت(منذ ایام الاسلام الاولی فی البعثه النبویه حینما وظف الرسول الکریم محمد$ موسم الحج لنشر الإسلام بین القبایل ولتعریه قریش ومواقفها من الإسلام والمسلمین لذلک حاولت منع تواصل الرسول بینه القبایل العربیه بشتی السبل من المقاطعه والحصار ولکنها لم تنجح فااستطاع الرسول التواصل مع زعماء الخزرج والاوس فی یثرب وعرض علیهم الإسلام تقبلوا بذلک وبایعوه علی النصره والذب عنه فکان هذا من ثمره الحج توظف الرسول الکریم ایضا الحج فی تبلیغ موقفه النهایی من وجود الشرک فی ارض العرب حینما ارسل الإمام علی بن ابی طالب% إلی مکه بتبیلغ سوره براءه عام 9 هج وفی العام التالی حج حجته حجه الوداع التی اوضح فیها التعالیم الاخیره لدینه وجعل علی بن ابی طالب% خلیفه له ولکن لم تجری الامور وفق ما اراد$ وفی ایام الإمام علی کان لموسم الحج الوسیله المهمه لتبیان فساد آراء معاویه وشقه لعصا الامه إذ لم یستطع الإمام الحج فی ایام خلافته بنفسه لانشغاله بالحروب وفی ایام الحج بین الإمام الحسن% حقیقه الصلح الذی جری بینه وبین معاویه للناس بعدما اقطار الناس علیه یسالونه عن سبب ذلک توظف الإمام الحسین الحج لإعلان الثوره ضد یزید بن معاویه وخرج من مکه فی الترویه قاصدا العراق وکذلک الحال بباقی اهل البیت الذین وقفوا موسم الحج فی تبلیغ احکامهم المدینه ومواقفهم من الاحداث والثورات التی اندلعت فی ایامهم وکلک وسیله لإیصال الحقوق الشرعیه والاموال لهم واستمرت هذه الحاله إلی ایام الجواد والهادی(الذی بدا یقل اختلاط الایمه بالناس فی ایامهم لینعدم فی ایام الإمام العسکری% الذی لم یتمکن من الحج ام الإمام الاخیر فتذکر النصوص ان إعلان خروجه للعالم سیکون فی موسم الحج.

    کلیدواژگان: اهل البیت، الإمامیه، الشیعه، مکه، الحج، الشعائر الإسلامیه
  • جمال موسوی*، محمدرضا ابوئی مهریزی صفحات 147-160

    تلقی هذه الدراسه الضوء علی مولفات الناصر للحق الاطروش احد الایمه الزیدیه و من علمایهم المعروفین. لم یکن الناصر من کبار الحکام الزیدیه العلویه فی طبرستان فقط، وانما کان من کبار العلماء الزیدیه بل اجلهم. اصحاب الفهارس و التراجم قد احصوا اکثر من مایه کتاب او رساله للناصر، لکن لم یبق منها او لم یصل الینا منها الا کتابین او ثلاثه کتب فی الفقه و الکلام، واما آثاره الاخری فقد ذکرت عناوینها فی تضاعیف الکتب المتاخره او توجد مقتطفات منها فی مطاوی مولفات اخری. بالاضافه الی ذلک، لقد وصلت الینا بعض رسایله من خلال شروح بعض العلماء الزیدیه علی عده کتب الناصر، سیما کتبه الفقهیه ککتاب المسایل الناصریات للشریف المرتضی. ورصدت الدراسه مولفات الناصر فی بطون المصادر المختلفه سواء آثاره المفقوده او الموجوده.

    کلیدواژگان: الناصر للحق، الاطروش، الزیدیه، بیبلوغرافیا الناصر
  • عبدالجبار ناجی* صفحات 161-221

    لقد وقف عدد من المستشرقین القدامی والمحدثین علی مسایل دقیقه ومهمه فی الفکر الشیعی عامه وفی عقیده التشیع الإمامی بشکل خاص. ومن بین هذه الموضوعات الآیات الکریمه التی توشر بشکل لا یقبل التاویل وإثاره الشکوک والتساولات وهو موضوع (آل بیت النبی"ص") فمن المعروف ان هناک عده آیات تبین المدلول التاریخی والاجتماعی (ای الاسری) لاهل البیت لاسیما ما ورد فی سوره الاحزاب آیه رقم33 إذ قال عز من قایل بسم الله الرحمن الرحیم (إنما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت ویطهرکم تطهیرا). فالمقصود بتعبیر اهل البیت هاهنا بحسب الکثیر من المفسرین إنهم اهل بیت النبی او کما اشار رسول الله$ فی حدیثه الشریف المعروف فی الفکر الشیعی بحدیث اهل الکساء؛او حدیث اهل العباءه:- وهم رسول الله وعلی وفاطمه والحسن والحسین(. المستشرقون شانهم شان عدد من المفسرین المسلمین الذین لا یرغبون بل ولا یرضون ان یکون هذا التعبیر (اهل البیت) موشرا بینا ومحددا بآل بیت النبی$ المنتسبین الیه بصله الرحم (اولوا الارحام) والاقربین نسبا. فراحوا یتجولون یمینا وشمالا فی تفسیراتهم التی تهدف اساسا الی توسیع دایره فحوی هذا التعبیر لجعله یبدو وکانه عاما وشاملا؛ محاوله منهم الی إبعاده عن نصه المرکزی بمعنی اهل بیت رسول الله. فهناک من المفسرین المسلمین، ویقف الطبری علی راس القایمه، من فسر قول الله سبحانه وتعالی بانه لا یشیر الی رسول الله والإمام علی والعتره الاخیار بل یشیر الی مضمون عام هو المتعلق بتوصیات الله تعالی وارشاداته الموجهه الی امهات المومنین

    کلیدواژگان: النبی محمد، اهل البیت، القرآن، الفکر الشیعی، المستشرقون
|
  • S.Ahmadreza Khezri Page 0
  • Hasan Jaber * Pages 1-30

    In the third decade of the fourth century AH, the Buyids practically seized power in Baghdad, and they tried to impose their Shiite sect on the others while avoiding a clash with the Sunni Abbasid caliphate. The current article presents the relationship between the caliphate and the emirate and its nature in that era, as it witnessed many upsets and tensions due to the conflict of goals and interests during a century. In this presentation, the researcher seeks to review the political relations between the Buyids on one side and the Abbasid and Fatimid Caliphate and the Hamdanid Emirate, as well as the Carmatians on the other hand during the fourth century AH, which was known as the golden age of Islamic civilization, And then deals with the controversy of authority and knowledge during the era of the Daylamids, their relationship, and how they dealt with the scientific and literary movement that the Islamic world witnessed during that golden age. The Islamic lands also witnessed quarrels, skirmishes and wars between members of the ruling Buyid family, Whereas, religious strife and conflicts were at the most intense level between the various sects and the various trends in the Islamic society.

    Keywords: Buyids, Abbasids, Shiite sect, Hamdanids, Fatimids
  • Ali Zuhair Hashim Saraf * Pages 31-61

    The Orientalists or the early Western researchers, the ancestors of the current Western scholars, have left an enormous legacy of Eastern and Islamic studies that have benefited these current researchers from it. That the orientalism has turned into purely scientific fields that have been taught by faculties and research centers, but some of these researches have served to the Western imperialist goals at some cases. However, many of these studies are now based on the presence of free western researchers who have written books and researches in order to satisfy their research ambitions and to complement their scientific careers. Among the important research fields in which Western researchers have written many of these studies are Islamic studies and the Hadith, especially Shi'i Hadith. Among these contemporary researchers are Professor of University of Edinburgh, Dr. Andrew J. Newman, which we have seen his many contributions in the field of Imamiah thought and specifically his studies in the Shiite discourse and the efforts of scholars in the Safavid era, specifically on the subject of the dialectic between religion and religious scholars with politics and politician men. And the aim of this study is to critique the Newman's important book about the history of Shiite 'Hadith' in the formative centuries of the Twelver Shiism doctrine and the impact of the two important Twelver's intellectual approaches at Twelver scholars: "Al-Usuli" approach represented by the scholars of Baghdad, and the "Al-Ikhbari" approach represented by Qom and Qummis scholar in record of three oldest tradition collections in Twelver shiism: Al-Barqi's "Al-Mahasin" (D. between: 274-280 AH / 887-893 AD), Al-Saffar Al-Qummi's "Basair ud Darajat" (D. 290 AH / 903 AD) and Al-Kulaini Al-Razi's "Al-Kafi fi ilm ad-Din" (D. 329 AH / 941 AD) according to the method of historical analysis and extrapolation analysis of the historical and traditional (Hadith) texts, particularly of those books.

    Keywords: The Orientalist, Shi’ism, Shi’a Traditions, Andrew J. Newman, al-Mahasin, Basa’ir al-Darajat, Al-Kafi
  • Dalal Abbas * Pages 63-114

    No other two nations differ in terms of ethnicity, language, natural habitat, and social structure like the Arab world and Persia do. Nevertheless, their literature, in terms of phrasing and syntax, came so close to each other to the extent, that it is impossible to differ one from another, if it was not for the language that conducts them. Despite the variousnesses in their ethnicity, language, and historical development, that normally would leave traces on the nature, phrasing, and syntax of the corresponding language, the sematic Arabic literature remain closer to the Persian Arian literature, as to literature written in other sematic language. Even before the advent of Islam, the Arabic language acquired a lot of Persian words. These are evident in the pre-Islamic odes written by the “jahili” poets, whether nomadic or sedentary. After Islam, with many Persians converting to the new religion, and under the influence of Quran, the Persian literature started getting scripted using the Arabic alphabet. If Islam liberated the Persians from the preceding tyrant governments, Persia, in return, contributed in many ways to Islam. The Persian ingenuity flourished in the Islamic era in many different fields, such as: science, literature, linguistics, philosophy, mathematics, medicine, astronomy, and theology. Even when writing in Arabic, the Persians inlaid their books with terms originating from their mother language.  With this “inlaid” language they scripted their texts in the different fields. An infinite number of Persians contrived and wrote in the different fields of poetry, prose, and science. Moreover, they contributed in the linguistic fields of the Arab language, such as: grammar, conjugation, semantics and balagha (science of eloquence). The Arabic and Persian literature exchanged topics and methods. The Persian literature enriched the Arabic language with its depth of meaning, the beauty of its imagery, the profoundness of its wisdom, and a much wider horizon. In return, the Arabic literature contributed to the Persian literature with semantics, arud (Science of Poetry), and religion, with the ideas and disputations accompanying it. The “Translation Movement” is considered one of the strongest movements that contributed to the Arabic-Islamic literature. There are many reasons behind this, but the most notable is the enormous political influence held by the Persians during the Abbasid dynasty. This led to a lingual, ethnic, social, and cultural intermingling to an extent never got reached with any other nation that entered Islam.

  • Ammār Nassār * Pages 115-146

    The Hajj season had a very important characteristic for the Ahl al-Bayt since the early days of Islam in the Prophet’s mission, when the Holy Prophet Muhammad (PBUH), employed the Hajj season to spread Islam among the tribes and to drop the Quraysh means against Islam and Muslims. Therefore, the Quraysh tried to prevent the Messenger from communicating with him the Arab tribes in various ways. From the boycott and siege, but it did not succeed, so the Messenger was able to communicate with the leaders of Khazraj and al-Aws in Yathrib and offered Islam to them, they accepted that and pledged allegiance to him to defend him, and this was the result of Hajj. The Holy Prophet also employs Hajj in communicating his final position on polytheism in the land of the Arabs when Imam Ali bin Abi Tālib, peace be upon him, sent to Mecca to deliver Surat al-Barā'a in the year 9 AH and in the following year his Hajj pilgrimage is the farewell pilgrimage in which he clarified the last teachings of his religion and made Ali b. Abi-Tālib, his successor but things did not go according to what he wanted, and in the days of Imam Ali, the Hajj season had an important means of showing the corruption of Muawiya’s opinions and his discomfort in the ummah’s stick, as the Imam could not perform the Hajj in the days of his caliphate because he was preoccupied with wars. On the days of Hajj, Imam al-Hasan explained the reality of the reconciliation that took place between him and Muawiyah for the people after people came to him, asking him about the reason for that. Imam al-Husayn used the Hajj to announce the revolution against Yazid b. Muawiya, and he left Mecca in, intending to Iraq. The same applies to the rest of the Ahl al-Bayt who employed the Hajj season to announce their judgments and positions regarding the events and revolutions that erupted in their days, as well as a means to deliver legal rights and money to them. During the reign of Imams al-Jawād and Imam al-Hādi, the mixing of imams with people began to decrease, so that Imam al-Askari was unable to perform the Hajj. As for the last imam, the texts state that announcing his departure to the world takes place during the Hajj season.

    Keywords: Ahl al-Bayt, Imamate, Shiites, Mecca, Hajj, Islamic rituals
  • Jamal Moosavi *, Mohammad Reza Abui Mehrizi Pages 147-160

    This study sheds light on the works of al-Nāsir lil-Haqq al-Utrūsh, one of the Zaydi Imams, and one of their well-known scholars. Al-Nāsir was not only a senior Alawid ruler in the Tabaristān area, but was also a leading Zaydi scholar. Authors of indexes and biographies of scholars have counted more than a hundred books or Treatises for al-Nāsir, but only two or three books in jurisprudence and theology came to us. As for his other works, its titles are mentioned inside of the late books, or extracts from them are included inside the books of other works. In addition to this, some of his treatises arrived at us through the commentaries of some of the Zaydi scholars on several books of al-Nāsir, especially his books of jurisprudence as the book of Masā’il al-Nāsiriyyāt by the Sharif al-Murtadā. The study monitored Al-Nāsir literature in the various sources, whether it's missing or existing works.

    Keywords: Al-Nāsir lil-Haqq, Al-Utrūsh, al-Zaydiyyah, Bibliography of al-Nāsir
  • Abd Al-Jabbar Naji * Pages 161-221

    A number of old and modernists Orientalists have dealt with critical and important issues in the Shiite thought in general and in the Imami Shi'a doctrine in particular. Among these topics are the noble verses that point in an unacceptable way and raise doubts and questions, and it is the subject of The Family of the Prophet (pbuh). It is well known that there are several verses that show the historical and social (i.e., the family) meaning of the people of the house, especially what has been mentioned in Surah al-Ahzab verse No. 33, when God Almighty says in the name of God, the Most Gracious, the Most Merciful (Allah wishes only to remove ar-Rijs (i.e. evil deeds and sins) from you, O members of the family (of the Prophet PBUH) and to purify you with a thorough purification) . What is meant by the term “Ahl al-Bayt” here, according to many Interpreters of the Qur’an , is that they are the people of the Prophet’s house, or as the Messenger of God, may God’s prayers be upon him and his family, indicated in his noble hadith known in Shi’ite thought by the hadith of the people of the garment; . The Orientalists are like a number of Muslim Interpreters of the Qur’an who do not want and even do not accept that this expression (the people of the house) is a clear indication and is specific to the family of the Prophet (PBUH) who are related to the relationship of the kinship (the first wombs) and the closest relatives. So they wandered right and left in their interpretations, which basically aimed to expand the context of this expression to make it appear as if it was general and comprehensive. An attempt by them to distance it from its central text, meaning the people of the house of the Messenger of God. There are Muslim Interpreters, and al-Tabari stands at the top of the list, who interpreted the saying of God Almighty that he does not refer to the Messenger of God, Imam Ali, and the righteous group, but rather to a general content related to the recommendations of God Almighty and his instructions directed to the mothers of the believers.

    Keywords: Prophet Muhammad, Ahl al-Bayt, Quran, Shiite thought, orientalists